Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
Start Chat
         

Social media tips voor starters

Marty Zanen
28 juni 2017

Uit het onderzoek Gebruik social media door ondernemers van de Kamer van Koophandel, blijkt dat een groot percentage ondernemers het nut van social media als marketinginstrument niet inziet.  Verder geven ondernemers aan te weinig kennis van social media te hebben om hier optimaal gebruik van te kunnen maken. Tijdgebrek is een ander obstakel. In deze blogs vind je tips om social media succesvol in te zetten als zzp'er!

Doelen social media

Bepaal vooraf welke doelen je met social media zou willen bereiken. Hierbij kun je denken aan:
1) Meer bereik en naamsbekendheid;
2) Het verhogen van bezoekersaantallen op je website;
3) Feedback ophalen en de relatie met je klanten verbeteren;
4) Inzicht krijgen in je markt via gegevens van concurrenten en klanten.

Social media kanalen

Zoek uit op welke social mediakanalen je klanten actief zijn. Bekijk voor welke kanalen jouw product of dienst geschikt is. Breng vervolgens in kaart hoeveel tijd je gemiddeld besteedt per kanaal en welke reactietijd gebruikelijk is. Naar aanleiding van de uitkomsten focus je op twee of drie social mediakanalen.

Tijdsbesteding social media

Schat in hoeveel tijd je kunt besteden aan social media. Naast alle andere ondernemersactiviteiten zal dit een vast deel van je werkweek worden. Plan eventueel vaste tijden per dag in om te besteden aan social media. Dit is natuurlijk afhankelijk van de branche waarin je werkt. Een zzp'er in de bouw zal alleen in verloren uurtjes (bijvoorbeeld 's avonds) tijd kunnen vrijmaken voor deze activiteiten. Stel vervolgens een contentagenda op, waarbij je social media berichten kunt inplannen voor de verschillende kanalen. Met een contentagenda is het makkelijker om in te spelen op gebeurtenissen en thema's.

Interactie via social media

Gebruik social media niet alleen om te zenden, maar ook om in contact te komen met je klant. Bekijk waar je klanten zich mee bezig houden op social media en reageer op relevante berichten met complimenten, suggesties of opmerkingen. Wellicht kun je zelfs problemen van je klanten oplossen. Op deze manier toon je je expertise. De klant voelt zich gewaardeerd en kan een ambassadeur worden voor je bedrijf. Een vervolgactie zou kunnen zijn om deze klant via een persoonlijk bericht te vragen om een review te schrijven voor je website. Onafhankelijke reviews trekken weer nieuwe klanten.

Foto's

Social media berichten vallen meer op door beeldmateriaal. Gebruik zo veel mogelijk origineel materiaal (bijvoorbeeld eigen foto's) in plaats van standaard stockfoto's.

Digitale vaardigheden

Veel ondernemers geven aan te weinig kennis van social media te hebben om deze succesvol in te kunnen zetten voor hun bedrijf. Wellicht is een bredere bijscholing op het gebied van digitale vaardigheden aan te raden. Met goede digitale vaardigheden is de ondernemer voorbereid op de toekomst!

Marty Zanen

Marty Zanen is adviseur bij de Kamer van Koophandel. De Kamer van Koophandel ondersteunt ondernemers met toegang tot het Handelsregister, haar data, kennis en netwerken. In alle fasen van het ondernemerschap. Marty helpt startende ondernemers op weg met de start van hun bedrijf en de financiering die daarbij komt kijken. Volg Marty op Twitter via: @martyzanen of bezoek haar LinkedIn pagina.

agenda

Data ophalen ...

Blog

Een kick-start als zzp'er: stappenplan voor een toekomstbestendig bedrijf


Is een niet-betalende klant het risico van ondernemen?


Lees meer

Nieuws

Zelfstandigen Bouw begint met proef als alternatief voor wet DBA

Zelfstandigen Bouw wil starten met een proef als alternatief voor de wet DBA. In de proef wordt ook de Zelfstandigenrekening meegenomen: een spaarregeling waardoor je als ondernemer op een belastingvriendelijke manier geld opzij kunt zetten voor sociale voorzieningen.

Vanaf nu dertig gratis inzages per jaar in handelsregister KvK

Ondernemers kunnen vanaf nu dertig keer per jaar gratis in het handelsregister van de Kamer van Koophandel bedrijfsgegevens opvragen. Ook maakt de KvK twee sets met open data beschikbaar waarmee geanonimiseerde analyses en apps gemaakt kunnen worden.

Lees meer