Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Kennisbank
Start Chat
         

Starten met je ondernemingsplan

Je hebt een goed idee, maar hoe maak je dit idee concreet? Juist, met een ondernemingsplan! Het maken van een ondernemingsplan is belangrijk om inzicht te krijgen in jouw zakelijke plannen.

In het ondernemingsplan werk je alles uit, breng je kansen en bedreigingen in kaart en worden vragen beantwoord als:

  • Wat ga ik doen?
  • Waar ga ik me met mijn bedrijf vestigen?
  • Is er markt voor mijn idee?
  • Hoe kom ik aan klanten?
  • Welke investering is nodig voor mijn plannen?

Kortom: het ondernemingsplan geeft je inzicht in de haalbaarheid van jouw plannen. Wees bij het schrijven van het plan wel kritisch. Een belangrijke voorwaarde is dat je jezelf een eerlijke spiegel voorhoudt.

Het maken van een ondernemingsplan is een investering in tijd en energie, maar loont zeker de moeite! Een succesvolle start van jouw bedrijf valt of staat namelijk met het schrijven van een goed ondernemingsplan.

Bouwstenen

Een ondernemingsplan bestaat eigenlijk uit een aantal bouwstenen waarmee jouw bedrijf tot stand komt. Het schrijven van een ondernemingsplan doe je voornamelijk voor jezelf. Jouw idee krijgt op deze manier steentje voor steentje vorm. Ook is het plan de basis voor het eventueel aanvragen van een financiering. Invulling geven aan een ondernemersplan kan op diverse manieren, maar de vaste onderdelen die je er in terug ziet zijn:

  1. De ondernemer
  2. Het marketingplan
  3. Het financiële plan 

De ondernemer

Dit deel van het ondernemingsplan gaat over jou zelf en jouw plannen. Vertel iets over jouw achtergrond en wat jouw ambities zijn. Waarom wil je starten als zelfstandig ondernemer en welk doel heb jij voor ogen? Zet de plannen voor jouw bedrijf en de branche waarin jouw bedrijf zich bevindt uiteen.

Het marketingplan

Als je de stappen tot het zelfstandig ondernemerschap hebt doorlopen, dan ben je als het goed is gestart met een marktonderzoek. De informatie die je daaruit hebt gehaald is in het marketingplan onder te brengen. Het marketingplan helpt je bij het krijgen van meer inzicht in jouw markt, wat jou vervolgens een duidelijk profiel van jouw doelgroep geeft. Geef bijvoorbeeld een uitgebreide omschrijving van jouw beoogde klant. Ook de marketingmix (denk aan de 4 belangrijkste P’s: product, plaats, prijs en promotie) is een vast marketingonderdeel. Hoe vollediger je bent, hoe beter het is.

Het financiële plan

Een financiële prognose is van groot belang in deze oriënterende fase. Als startende ondernemer praat je niet direct over winst: het gaat in eerste instantie over omzet. Hierover betaal je wel of geen btw en hiervan betaal je je inkoop en alle vaste lasten van jouw bedrijf. Het bedrag helemaal onder aan de streep is winst, waarover je vervolgens nog inkomstenbelasting moet betalen. Vergeet ook de arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioenvoorziening niet. Maak dus een realistische prognose en voorkom dat jouw bedrijf in de problemen komt. Hulp nodig? Klik hier voor een online berekening.

Ondernemingsplan voorbeeld

Zie je als een berg op tegen het schrijven van jouw ondernemingsplan? Er is zeker geen reden tot paniek! Online is genoeg informatie te vinden om jou hierbij te helpen. Op zoek naar een voorbeeld van een ondernemingsplan? Download hieronder een voorbeeld en kijk of je het juiste pad bewandelt.

Andere artikelen die ook interessant voor je kunnen zijn:

agenda

Data ophalen ...