Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Blogs
         

Hoe start je een succesvolle webshop als ondernemer?

Marty Zanen
04 december 2015

Online shoppen is booming business. Het aantal webwinkels nadert het totale aantal fysieke winkels. Er heeft de laatste jaren een grote verschuiving plaatsgevonden. Online shoppen is heel normaal en voorziet in een behoefte. Webshops worden steeds professioneler en de service neemt toe. Bij grote webshops hoef je vaak niets te betalen voor het retourzenden van je producten. De aflevering gaat ook steeds sneller. Soms al op de dag van bestelling.

Heb je plannen om een webshop te starten, zorg dan dat je je onderscheidt van de massa! Dit kan op allerlei manieren:

Niche
Je richt je op een niche. Dat wil zeggen dat je een specifiek product levert voor een bepaalde doelgroep. Je specialiseert je en op deze manier krijg je een trouwe klantenkring. Je marketing is hierop afgesteld.

Service
Een andere manier om je te onderscheiden is goede service. Je kunt hierbij denken aan snelle aflevering van producten op een tijdstip naar keuze.

Vindbaarheid
Zorg dat je beter vindbaar bent dan je concurrenten via zoekmachines zoals Google en Bing. Content is King!! De teksten op je website moeten uniek, actueel en relevant zijn. Kopieer geen teksten van anderen, hoe aanlokkelijk dit soms ook kan zijn! Verwijs naar social media. Je kunt hierbij denken aan een bedrijvenpagina op Facebook, een blog over een actueel onderwerp in jouw branche of relevante tweets. Wees creatief en origineel!!

Het is natuurlijk ook mogelijk om gebruik te maken van Google Adwords, zodat je automatisch goed gevonden wordt via een advertentie.

Checklist voor webwinkeliers
Bij de start van je webshop krijg je te maken met een aantal regels. De Autoriteit Consument en Markt heeft een handige checklist opgesteld voor webwinkeliers: checklist webwinkeliers.

Bedenktijd
Eén van de regels waar je mee te maken krijgt is de wettelijke bedenktijd (Wet Koop op afstand). Deze wet geldt voor consumenten en is niet van toepassing voor de verkoop van producten aan bedrijven!

Een consument heeft een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Deze 14 dagen gaan in op het moment dat de klant het product ontvangt. Uitzondering hierop zijn producten die op maat zijn gemaakt of een persoonlijke afbeelding bevatten. Je kunt hierbij denken aan op maat gemaakte kleding of een foto afgedrukt op canvas. Er zijn ook producten die om hygiënische redenen niet kunnen worden geretourneerd na verbreken van de verzegeling. Dit geldt voor badkleding en ondergoed.

Beveiliging
Een ander heet hangijzer is de beveiliging van persoonsgegevens. Per 1 januari 2016 wordt deze regel aangescherpt! Ik verwijs hierbij naar een blog van mijn collega Jacob van der Vis: blog Jacob van der Vis.

Presentatie starten met een webwinkel
Via de volgende link is een presentatie te vinden met alle bijzonderheden over het starten van een webwinkel: presentatie starten met een webwinkel.

Veel succes met de start van je webwinkel!

Marty Zanen

Marty Zanen is adviseur bij de Kamer van Koophandel. De Kamer van Koophandel ondersteunt ondernemers met toegang tot het Handelsregister, haar data, kennis en netwerken. In alle fasen van het ondernemerschap. Marty helpt startende ondernemers op weg met de start van hun bedrijf en de financiering die daarbij komt kijken. Volg Marty op Twitter via: @martyzanen of bezoek haar LinkedIn pagina.

agenda

Data ophalen ...

Nieuws

Belastingdienst helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

De Belastingdienst helpt ondernemers nadat zij een btw-deadline hebben gemist met een checklist naheffingsaanslag btw. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugkerende btw-aangifte en lopen daardoor grote kans op een boete.

Helft van ondernemers zoekt geen hulp bij vragen

Uit onderzoek van de KVK blijkt dat veel ondernemers te lang blijven rondlopen met ondernemersvragen. Om deze ondernemers vooruit te helpen opent het KVK Adviesteam een speciaal telefoonnummer.

Lees meer