Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

SBR, kredietrapportages en hoe zit het met je PKI?

Gerrit van der Scheer
16 juni 2017

Als je er nooit mee te maken hebt, heb je werkelijk geen idee waar deze jargonische afkortingen voor staan… PKI’s? Het zijn toch KPI’s? Nee, de Key Performance Indicators laten we in dit blogbericht even links liggen – we focussen op Public Key Infratructure en Standard Business Reporting.

Verplichte rapportages via SBR

SBR, Standard Business Reporting is ontwikkeld door banken, Kamer van Koophandel, het CBS en de Belastingdienst. Deze standaard zorgt voor minder werk bij het aanleveren van financiële rapportages aan deze partijen. De bedrijfsadministratie dient als bronbestand en met behulp van SBR worden de gegevens uit de administratie op een standaard manier vastgelegd. Je hoeft dus niet meer voor de bank, de Belastingdienst, het CBS en de KvK een apart bestand aan te maken. Ook het verzenden van de rapportages gaat sinds de invoer van deze standaard veel makkelijker; met één druk op de knop gaan de gegevens digitaal richting de verschillende partijen.

En die PKI’s dan?

Een Public Key Infrastructure of beter gezegd een PKIoverheid-certificaat is de internationale standaard voor beveiligen van gegevens en berichten. Voor informatie-uitwisseling met de overheid en banken moet je in het bezit zijn van het PKIoverheid-certificaat. Bij veel online boekhoudsystemen heb je overigens geen PKIoverheid-certificaat nodig.

PKIoverheid-certificaat bij banken

Bij communicatie met banken daarentegen is het gebruik van PKIoverheid-certificaat tegenwoordig verplicht. Althans bij de drie grootsten in Nederland, tevens initiatiefnemers van de SBR: ING, Rabobank en ABN Amro. Als je een lening wilt afsluiten of aanpassen en kredietrapportages wilt indienen bij de bank, heb je een PKIoverheid-certificaat nodig.

Zelf afsluiten of via je administratiekantoor regelen

Je kunt voor zo’n € 350,- voor een termijn van 3 jaar zo’n certificaat bestellen via bestellen.de-electronische-signatuur.nl. Je kunt het ook eenvoudiger oplossen.

Zoals ik hierboven al schreef, is je bedrijfsadministratie het bronbestand voor SBR. Dan is dus je administratiekantoor de partij die je kan helpen. Eenmalig maken ze de vertaalslag naar SBR. En als het goed is beschikken ze over een PKIoverheid-certificaat waarmee ze jouw gegevens kunnen versturen. Naast de € 350,- die het scheelt in de aanschaf van het certificaat, scheelt het ook een boete. De banken leggen namelijk vanaf 1 april 2017 een boete van € 250,- per keer op aan bedrijven die hun kredietrapportages nog niet elektronisch en ondertekend met het certificaat verzenden.

 

Gerrit van der Scheer

Gerrit van der Scheer is directeur bij Buro Freecon. Bij Buro Freecon wordt uitgebreid aandacht besteed aan de betrouwbaarheid van je administratie. Daarbij letten de specialisten vooral op juiste toepassing van de fiscale wetgeving, volledigheid van de administratie en consistentie met eerdere jaren. Aangevuld met fiscaal en juridisch advies zorgen ze voor een zo laag mogelijke belastingdruk.

Gerrit zou het leuk vinden als je met hem linkt via zijn LinkedIn-profiel.

Blog

Administratie opzetten als zzp'er? Volg deze stappen!


Van zzp'er naar werkgever: een grote stap


Lees meer

Nieuws

Belastingdienst helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

De Belastingdienst helpt ondernemers nadat zij een btw-deadline hebben gemist met een checklist naheffingsaanslag btw. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugkerende btw-aangifte en lopen daardoor grote kans op een boete.

Helft van ondernemers zoekt geen hulp bij vragen

Uit onderzoek van de KVK blijkt dat veel ondernemers te lang blijven rondlopen met ondernemersvragen. Om deze ondernemers vooruit te helpen opent het KVK Adviesteam een speciaal telefoonnummer.

Lees meer