Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Waarom ook jij SEO-teksten nodig hebt

Arjan Jonker
16 maart 2017

Af en toe krijg ik zo’n klant: “Ik wil webteksten, maar SEO is niet belangrijk voor mij. Want mijn klanten komen niet via internet. Dat gaat via-via.” Laat ik vooropstellen: je netwerk is je krachtigste acquisitiekanaal. Niets kan tegen mond-tot-mondreclame op. Maar zelfs dán speelt je website een rol; daar kijkt immers iederéén voordat ze contact opnemen. Al is het maar voor je telefoonnummer. En óók voor klanten die via-via komen, is SEO belangrijk.

Méér dan vindbaarheid in Google

SEO-teksten zijn webteksten die ingericht zijn op het zoekgedrag van je doelgroep. Dat gaat véél verder dan vindbaarheid in Google: als je weet hoe je doelgroep zoekt, weet je ook wat ze belangrijk vinden aan jouw product of dienst. Op basis van welke criteria ze hun keuze om klant te worden maken. Wat ze van je verwachten. Een voorbeeld:

Stel, je bent diëtiste

En je wilt een pagina voor diabetici schrijven, omdat die veel baat hebben bij jouw aanbod. Dan verraad je doelgroep wat zij van zo’n dieet verwachten (inclusief maandelijkse zoekvolumes):

(Dit is een fragment van een zoekwoordenanalyse die ik voor een klant uitvoerde.)

Wat valt op aan het zoekgedrag naar een diabetes-dieet?

Nou, voornamelijk dat ze gemak willen. Ze willen dat je ze recepten aanreikt. Maar niet alleen dat: dag- en weekmenu’s, lijsten met producten die ze wel of niet kunnen eten, welk fruit, etc.
En als het ff kan, willen ze ervan afvallen. (Goed, goed, da’s niet zo’n schok. ;)) Maar de grootste eye-opener (voor mij): die vraag of het aftrekbaar is van de belasting. Daar was ik zelf nooit opgekomen. Mijn klant ook niet, overigens.

Beantwoord de vragen van je klanten

Laat geen enkele onbeantwoord. Dan is de kans een stuk groter dat ze bij jou blijven hangen. En wat die vragen zijn? Dat achterhaal je alleen maar met een goede zoekwoordenanalyse.

Een SEO-tekst is voor mij een synoniem voor de ultieme doelgroepgerichte webtekst. Dus ja: ook JIJ hebt SEO-teksten nodig!

Arjan Jonker

Arjan Jonker studeerde in 2006 af aan de Universiteit van Amsterdam. Nederlandse taal & cultuur was zijn studie, Moderne Letterkunde zijn major en Tekst & Communicatie zijn minor. Die route bleek uiteindelijk te leiden naar het zelfstandige tekstschrijverschap. Nooit gedacht, maar hij is blij dat het zo is gelopen. Tegenwoordig is hij online copywriter. Hij helpt ondernemers hun webteksten ingrijpend te verbeteren.

Volg Arjan op Twitter via @arjan_jonker of bezoek zijn website: waardevollewebteksten.nl.

agenda

Data ophalen ...

Blog

Van zzp'er naar werkgever: een grote stap


Drie tips om jouw idee te beschermen


Lees meer

Nieuws

Helft van de ondernemers is lid van vereniging

Ongeveer de helft van de Nederlandse ondernemers is lid van een vereniging. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Kamer van Koophandel. Mkb'ers (62%) zijn overigens vaker lid van een vereniging dan zzp'ers (43%).

KvK: merendeel zzp'ers en mbk'ers verwacht groeiende omzet

Het grootste gedeelte van de zzp'ers en mkb'ers verwacht in de aankomende jaren een groei in omzet. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Groeiambities en -belemmeringen van zzp en klein-mkb’ van de Kamer van Koophandel dat vandaag verschijnt.

Lees meer