Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Zelfstandig ondernemers onvoldoende beveiligd op internet

09 februari 2017

Veel zelfstandig ondernemers maken gebruik van een onbeveiligde internetverbinding. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.000 Nederlandse kleine zelfstandigen en zzp'ers. De helft van de respondenten heeft wel eens een virus op zijn of haar computer, ondanks dat 90% van hen een antivirusprogramma heeft geïnstalleerd.

Zo'n 30% ontvangt regelmatig phishing mails (valse mails) en de helft van de onderzochte groep vervangt het wachtwoord van hun draadloze internetverbinding niet. Ook telefoons worden slecht beschermd: twee derde van de zelfstandigen beveiligt zijn of haar telefoon niet tegen virussen.

Telefoonbeveiliging? Niet nodig!

Van de groep onderzochte ondernemers vindt 39% telefoonbeveiliging niet nodig en weet 13% überhaupt niet dat het voor je telefoon bestaat. Aangezien e-mail vaak via de telefoon worden gelezen, is de telefoon steeds vaker een grote bron van virussen. Het installeren van een antivirusprogramma op de telefoon voorkomt dat virussen zich verspreiden via de telefoon naar bijvoorbeeld de computer. Het onvoldoende beveiligen van de internetverbinding vertraagt niet alleen de snelheid van de apparaten, maar maakt de systemen ook kwetsbaar voor cyberaanvallen.

Matige internetverbinding zorgt voor zakelijke last

De kwaliteit van de internetverbinding is een belangrijke eis voor de zelfstandige. Voor zakelijk gebruik verkiest 63% van de zzp'ers een vaste internetverbinding boven een draadloze verbinding. Een langzame verbinding wordt als de grootste ergernis gezien van het huidige internet. Bijna 40% van de respondenten zegt dat een snellere internetverbinding nodig is als zijn of haar bedrijf zou groeien. Daarnaast gaf meer dan de helft van de zzp’ers aan op zakelijk vlak weleens ‘last’ te hebben gehad als gevolg van een niet goed werkende internetverbinding: dit varieert van tijdverlies tot het maken van extra kosten. Een enkeling geeft zelfs aan een klant te zijn verloren als gevolg van een slechte internetverbinding.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Multiscope in opdracht van Ziggo Zakelijk.

Blog

Administratie opzetten als zzp'er? Volg deze stappen!


Van zzp'er naar werkgever: een grote stap


Lees meer

Nieuws

Belastingdienst helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

De Belastingdienst helpt ondernemers nadat zij een btw-deadline hebben gemist met een checklist naheffingsaanslag btw. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugkerende btw-aangifte en lopen daardoor grote kans op een boete.

Helft van ondernemers zoekt geen hulp bij vragen

Uit onderzoek van de KVK blijkt dat veel ondernemers te lang blijven rondlopen met ondernemersvragen. Om deze ondernemers vooruit te helpen opent het KVK Adviesteam een speciaal telefoonnummer.

Lees meer